Dieta wegetariańska- czy jest zdrowa?

0
144
views

Dieta wegetariańska oraz wegańska są modnym trendem żywieniowym, który oprócz aspektów zdrowotnych jest także związany z aspektami światopoglądowymi. Jednakże, odstawienie mięsa i produktów z nim związanych wcale nie jest łatwe, gdyż konieczne jest znalezienie zamienników, które będą w stanie dostarczyć organizmowi potrzebnych mu składników odżywczych. Tym samym, dieta wegetariańska, która jest zdrowa i zbilansowana nie jest wcale tak łatwa do utrzymania, a dodatkowo wymaga odpowiednio wysokiej wiedzy o żywieniu i o składnikach pokarmowych, jakie zawierają się w różnego rodzaju produktach. Jeśli dieta wegetariańska jest odpowiednio prowadzona- może wywierać na organizm niesamowicie korzystny wpływ. O czym wobec tego warto pamiętać?

Jakie są korzyści przejścia na wegetarianizm?

Wśród największych korzyści można wskazać, że najczęściej dieta wegetariańska jest dietą lekkostrawną i przyjazną dla serca ze względu na fakt, że nie powoduje wzrostu cholesterolu. Dodatkowo, spożywanie dużej ilości owoców i warzyw pozwala na dostarczenie organizmowi naprawdę solidnej porcji witamin, minerałów i pierwiastków, które są ważne i potrzebne. Warto także mieć na uwadze, że warzywa zawierają jakże ważny błonnik pokarmowy, który dodatkowo sprawia, że będąc na diecie tego rodzaju czujemy się po prostu bardziej syci pomimo że nie nie jemy białka zwierzęcego.  Niezwykle ważne jest przestrzeganie odpowiednio dużej ilości warzyw w codziennej diecie.

Dieta wegetariańska może być na początku trudna do wprowadzenia. Żeby przejście na tę dietę mogło okazać się sukcesem- można na starcie wesprzeć się wizytą u dietetyka i jest to nawet zalecane. Odstawienie mięsa z dnia na dzień bez racjonalnego przemyślenia, co też może je zastąpić może mieć bardzo negatywne skutki dla naszego zdrowia. Tymczasem, specjalista będzie w stanie zaproponować nam indywidualny jadłospis, który będzie mógł odpowiednio pokryć nasze zapotrzebowanie na wszystko to, czego nasz organizm potrzebuje. Dobrego dietetyka możemy znaleźć na stronie- projektzdrowie.info. Przede wszystkim bardzo istotne jest pozyskiwanie białka z innego źródła niż mięso. Dlatego też czasem uważa się, że dieta wegetariańska nie należy do najtańszych- produkty zastępcze mogą być bowiem drogie, podobnie jak świeże warzywa poza sezonem.

Pokarmy roślinne, które są bogate w białko

Białko jest budulcem mięśni i sprawia, że czujemy się syci. Nasz organizm bardzo potrzebuje białka. Jeśli więc nie chcemy dostarczać go organizmowi z mięsa- istnieje jeszcze co najmniej kilka innych sposobów na to, aby nie mieć niedoborów białka. Ziarna i rośliny strączkowe to jedno rozwiązanie, można również wprowadzić do swojej diety tofu, które pochodzi z soi. W naszym jadłospisie jest miejsce na kasze, ciecierzyce, soczewice czy ryż. Dozwolone są wszelkie produkty zbożowe, które są ważnym źródłem węglowodanów i tych w żaden sposób nie powinniśmy ograniczać. Można także spożywać jogurty i przetwory o formule wegańskiej. Dozwolone są także słodycze, ciasta czy też desery.